Το 1881 μετά την προσάρτηση της Θεσσαλίας, στην Ελλάδα, στην περιοχή του Γριζάνου, στην θέση Γιάννου Καλύβα, επειδή το σημείο ήταν πέρασμα από το Τουρκικό κράτος στο Ελληνικό και το αντίθετο, κατασκευάστηκε Τελωνείο για τον έλεγχο των διερχόμενων από τα σύνορα.
Δομή και αρχιτεκτονική του κτιρίου
Πρόκειται για μακρόστενο ορθογώνιο κτήριο, με λιτή κατασκευή και έναν ορθογωνικό πύργο στην πάνω αριστερή πλευρά του.
Το κτίσμα είναι κτισμένο συμμετρικά με έναν ορθογωνικό πύργο στην πάνω αριστερή του πλευρά, σε ένα συντηρητικό πλαίσιο , ενώ παρατηρείται και ατολμία για μεγάλα ανοίγματα. Χαρακτηριστικό του είναι τα αψιδωτά πρόπυλα της εισόδου ,οι καμάρες στα πρέκια και οι λαξευτές τοιχοποιίες.
Το σημείο επελέγη επειδή εκεί κατέληγαν, όσοι ταξίδευαν από:
Α. τη δυτική Μακεδονία, περνούσαν από τα στενά του Σαρανταπόρου,
– έφταναν στην Ελασσόνα,
– από κει στο Βλαχογιάννι.
Β. Επίσης, όσοι ταξίδευαν από κεντρική και ανατολική Μακεδονία:
– περνούσαν από την Κατερίνη
– και δια μέσου των στενών του Αγίου Δημητρίου Πιερίας, έφταναν στην Ελασσόνα
– και από κει στο Βλαχογιάννι.
Το Βλαχογιάννι ήταν το σημείο που όσοι κατευθύνονταν προς:
– την Λάρισα και τα Φάρσαλα συνέχιζαν προς τον Τύρναβο,
Γ. όσοι κατευθύνονταν προς την Ήπειρο και την Νοτιοδυτική Ελλάδα,
– περνούσαν το Μεγάλο Ελευθεροχώρι
– και αφού περνούσαν το Τελωνείο κατέβαιναν στο Γριζάνο και συνέχιζαν το ταξίδι τους.
Αυτή η διαδρομή, για όσους ταξίδευαν με τα πόδια ή με τα ζώα ήταν η πιο σύντομη προς την πεδιάδα της Θεσσαλίας και την επέλεγαν οι άνθρωποι από την αρχαία εποχή μέχρι που έγιναν οι αυτοκινητόδρομοι.